Τρίτη 14 Ιουλίου 2020

Μαρίζα Κοχ, η Φάτα Μοργκάνα του Καββαδία



O Νίκος Καββαδίας έχει στιγματίσει ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής δισκογραφίας. Η ποίηση του είναι μια ξεχωριστή κατηγορία από μόνη της. Λυρικός, όσο κανένας άλλος Έλληνας ποιητής -εκτός ίσως από τον Τάσο Λειβαδίτη- με την ιδιαίτερη ναυτική γλώσσα που χρησιμοποιούσε. Αλλά περισσότερο απ' όλα η εξωτική, ταξιδιωτική περιγραφή, που κατακλύζει όλο το έργο του, είναι τα στοιχεία που κάνουν την ποίησή του να ξεχωρίζει.

Για να βρούμε το πρώτο μελοποιημένο ποίημα του Νίκου Καββαδία πρέπει να πάμε στα 1975, όταν ο Γιάννης Σπανός κυκλοφορεί το δίσκο ''Ανθολογία Γ' '' . Πρόκειται για μια δουλειά που περιλαμβάνει διάφορα μελοποιημένα ελληνικά ποιήματα. Ένα από αυτά ήταν και το Mal du depart (το γνωστό ως ''Ιδανικός κι ανάξιος εραστής'') του Καββαδία το οποίο ερμήνευσε ο Κώστας Καράλης.
Αλλα με το ελληνικό κοινό συστήνεται στην πραγματικότητα το 1979, οπότε και κυκλοφόρησε ένας δίσκος ορόσημο για την ελληνική μουσική, ο ''Σταυρός του Νότου''. Εκεί, ο Θάνος Μικρούτσικος μελοποίησε 11 ποιήματα του Καββαδία και χάρισε στην ελληνική μουσική σκηνή μια από τις πιο σημαντικες της στιγμες. Εγώ ειδικά, λέω πως αν έφτιαχνα την Κιβωτό της ελληνικής μουσικής και έπρεπε να πάρω έναν δίσκο από κάθε δημιουργό ασφαλώς θα διάλεγα αυτόν απο τις δουλειές του Μικρούτσικου.

Λένε ότι πρόκειται για το δίσκο με τις περισσότερες πωλήσεις (αφού πλέον ξεπέρασε και το ''Δρόμο'' των Πλέσσα - Παπαδόπουλου). Το αστείο της υπόθεσης είναι ότι όταν ο Μικρούτσικος ζήτησε από τον Πατσιφά (έναν από τους μεγαλύτερους διευθυντές δισκογραφικών εταιριών) να κυκλοφορήσει το δίσκο, η απάντηση ήταν αρχικά αρνητικη και στην πορεία εξελίχτηκε σε χάρη, αφού -όπως ο ίδιος ο Μικρούτσικος ισχυρίζεται- ο Πατσιφάς ''έβγαλε'' το δίσκο γιατι αγαπούσε πολύ το Θάνο.

Δυο χρόνια νωρίτερα, το 1977, η πάντα αντισυμβατική Μαρίζα Κωχ στον ομώνυμο δίσκο της, ένα αληθινό μουσικό διαμάντι, μελοποιεί 8 ποιήματα του Καββαδία (το Φάτα Μοργκάνα, το Πούσι, την Αρμίδα, τον Μουσώνας, τον Σταυρό του Νότου, την Θεσσαλονίκη, το Νανούρισμα και το Μαραμπού). Αυτό που ξεχώρισε και ακούγεται ως τις μέρες μας είναι φυσικά η ''Φάτα Μοργκάνα' 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

η Τετραλογία, μια Αττικιουζέλ κι ένα Μουγκ για τον Μούτση

  Το 1975, σε μια εποχή που η Ελλάδα βγαίνει από την επτάχρονη τυραννία και δονείται από τις επαναστατικές μουσικές του Θεοδωράκη στα πικάπ ...